Fundat al Japó per Toshiyuki Inoko, teamLab és un col·lectiu artístic internacional compost per més de cent especialistes en molt diferents àrees, ja que inclou artistes, programadors, enginyers, animadors, matemàtics i arquitectes. La seua pràctica col·laborativa fuig del concepte d’autor individual que signa la seua obra i busca navegar per la confluència de l’art, la ciència, la tecnologia i el món natural.
Segons este col·lectiu, per a comprendre el món que ens envolta, les persones el separen en entitats independents amb límits percebuts entre si. L’objectiu de teamLab és transcendir estos límits en les nostres percepcions del món, de la relació entre el jo i el món i de la continuïtat del temps. Tot existix en una llarga i fràgil, però miraculosa, continuïtat sense fronteres. Com que utilitza un llenguatge visual contemporani i tecnològic influenciat per l’antiga cultura japonesa, la innovació i la tradició conviuen perfectament en la seua obra.
Les exposicions de teamLab s’han celebrat en ciutats de tot el món, entre estes Nova York, Londres, París, Singapur, Pequín i Melbourne. Este col·lectiu ha desenvolupat mostres permanents com ‘‘teamLab Borderless” i “teamLab Planets” a Tòquio, “teamLab Borderless” a Shanghai i “teamLab SuperNature” a Macau, i té projectes en marxa per a obrir-ne altres en llocs com Abu Dhabi, Pequín, Hamburg, Jidda i Utrecht.
Les obres de teamLab també es troben en la col·lecció permanent del Museum of Contemporary Art de Los Angeles, en l’Art Gallery of New South Wales de Sydney, en l’Art Gallery of South Austràlia d’Adelaide, en l’Asian Art Museum de San Francisco, en l’Asia Society Museum de Nova York, en la col·lecció d’art contemporani Borusan d’Istanbul, en la National Gallery of Victoria de Melbourne o en l’Amos Rex de Hèlsinki, entre altres.
La col·lecció Hortensia Herrero inclou una obra de teamLab titulada The World of the Irreversible Change (‘El món del canvi irreversible’). Es tracta d’una peça interactiva en la qual apareix un llogaret medieval japonés poblat per llauradors i samurais, i que està connectat amb l’exterior de la ciutat en la qual està exposada, de manera que el llogaret presenta la mateixa climatologia i estació de l’any que el lloc que l’acull. Quan toca la pantalla, el visitant pot enfrontar els samurais amb els llauradors, però, si esta interacció fora massa intensa, podria desencadenar una guerra total que arrasaria tot el llogaret i el reduiria a cendres. Si això ocorreguera, no hi hauria forma que esta obra tornara al seu estat original, la vegetació s’apoderaria de les ruïnes i aniria creixent amb el temps. I és que hi ha accions en la vida que no tenen marxa arrere, d’ací ve el títol de l’obra.